onsdag, september 04, 2013

Grandpa Super Bear - ett projekt för fattiga
och behövande barn i Sydafrika


För lite drygt ett år sedan såg jag av en händelse en recension av en 
engelsk barnbok. Boken, som är skriven av den engelska författaren Bruce King, handlar om en liten pojke som träffar en ”farfar superteddybjörn” och får i sju kapitel uppleva olika upplyftande livssituationer med klara budskap som skapar ökad motivation och stärkt självkänsla.
När jag läste boken slog det mig att dessa budskap precis är vad de 
fattiga barnen i kåkstäderna i Sydafrika behöver. De flesta av dessa barn lever i fattiga och trasiga miljöer utan några som helst ledstjärnor. Jag tog kontakt med Bruce King och fick, efter att ha beskrivit mina tankar och planer, rättigheterna till att översätta boken till xhosa som är ett av de mest utbredda språken i Sydafrika. Till min hjälp hittade jag den sydafrikanska välgörenhetsorganisationen
A Reaching Hand som leds av svenskan Karin Hoole.

Under det knappa år som gått sedan projektet drogs igång är boken 
inom kort översatt och klar att gå till tryck. Lansering kommer att ske i slutet av november då, i ett första steg, drygt 1000 fattiga och behövande kåkstadsbarn kommer att få var sin liten ryggsäck innehållande:


- boken ”Hur man blir en Superbjörn”

- en tillhörande målarbok

- ett paket färgkritor
- och en alldeles egen mjuk och go nallebjörn.

Finansieringen av de första 1000 ryggsäckarna är till största delen klar, och nu arbetar vi på att till jul kunna glädja och motivera många fler kåkstadsbarn med var sin alldeles egen ryggsäck.
Varje ryggsäck med innehåll kostar R95 (ca 62 kr) att producera och distribuera.

Vill Du hjälpa till? 
Skicka då din gåva till:
A Reaching Hand, Bankgiro 212-3875
Märk gåvan med: ”Super Bear”
Skriv gärna även din mailadress, så håller vi 
dig uppdaterad om utvecklingen av projektet.

62 kr = 1 barn
310 kr = 5 barn
620 kr = 10 barn
1 550 kr = 25 barn
3 100 kr = 50 barn

Vi vänder oss till såväl privatpersoner som organisationer och företag. Jag och A Reaching Hand är väldigt tacksamma för alla sponsorer och välgörare som vill göra skillnad, vare sig det är en liten eller stor gåva. Alla donationer till projektet går oavkortat till produktion och distribution av ryggsäckar till barnen, och mitt och organisationens arbete sker helt på oavlönad basis.

Mer information om boken och författaren finns HÄR!
Information om organisationen ”A Reaching Hand” finns HÄR!
”Gilla”, dela och sprid gärna information om Grandpa Super Bear projektet direkt, eller indirekt via sociala medier, till vänner och bekanta.

Låt oss tillsammans glädja och hjälpa många
 fattiga och utsatta kåkstadsbarn till jul!

                                                         Tack för din medverkan! 
                                                             Björn Waenerlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar